בשנתיים שהוא כאן, סלטוס, דגם הפנאי הקומפקטי של קיה, אסף לעצמו קהל אוהדים גדול. בשנה שחלפה, למשל, הוא התייצב במקום הרביעי בסגמנט עם 5480 מסירות תוך כדי זינוק מרשים של 55% ביחס לשנה לפני כן. 

גם בעולם סלטוס מככב. השוק הגדול ביותר הוא זה ההודי ושם הוא מחליף מקומות בתוך השלישייה הראשונה, עם כ-100,000 מסירות מדי שנה. השוק השני בגודלו עבור סלטוס הוא ארה"ב, וגם שם הוא מככב עם כ-50,000 יחידות שנמכרו בשנה. מאז שהוצג, סלטוס הפך להיות מהדגמים הכי נמכרים של קיה גם בשווקים נוספים, אז את מי בדיוק זה צריך להפתיע שקיה בחרה במתיחת פנים עדינה ביותר לסוס המנצח שלה? לא יותר מסירוק קליל לפוני ושחרור מחודש אל האחו.
 

רשימת שינויים

קיה כל כך מאמינה במוצר שלה, עד כי מתיחת הפנים אכן כשמה כן היא: טיפול קוסמטי ועדכון האבזור בלבד, ללא כל שינויים מכניים. מלפנים חתימת אור שונה בתוך אותה יחידת התאורה, ועיצוב מעט שונה לסבכה וגם לדמוי מגן הגחון. מאחור השינוי משמעותי יותר עם פנסים, פגושים ודלת תא מטען שונים לחלוטין.

קיה סלטוס
צילום: יואל שוורץ

בסביבת הנהג נמצא מחוונים מוקרנים ("10.25) שמשתלבים בפנל אחד יחד עם צג מולטימדיה גדול ורחב ("10.25), וגם עדכון קליל לפנל בקרת האקלים. באבזור נוספה קישוריות סלולרית אלחוטית, ובמפרט הבטיחות נמצא שלוש מערכות שלא היו עד כה: ברמת גימור 'EX' נוסף ניטור אקטיבי של שטחים מתים, וברמת האבזור 'פרמיום' גם מניעת תאונה בצומת ובקרת שיוט אדפטיבית. 

סלטוס מוצע כמקודם עם יחידת כוח אחת – זו ששירתה עד כה וכאמור ללא שינויים – ובשתי רמות גימור. למבחן לקחנו את רמת 'פרמיום', הגבוהה מבין השתיים, שמחירה 160,000 שקל.

קיה סלטוס לוח מחוונים
צילום: יואל שוורץ

מערכות אבזור ובטיחות ב'פרמיום'. באבזור: תאורת לד, חישוקי "17, מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים למושב האחורי, ריפוד המשלב דמוי-עור ובד, חימום מושבים, קיפול מראות חשמלי, התנעה מרחוק, בקרת ירידה במורד, שלל שקעי USB ו-12 וולט, תאורה נדלקת ונכבית בליטוף ועוד. במערכות הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב עם מרכוז בנתיב, עמעום אוטומטי, התרעה על עייפות נהג, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, מניעת תאונה בצומת ובקרת שיוט אדפטיבית. הרכב לא נבחן ביורו NCAP מכיוון שאינו משווק באירופה.

קיה סלטוס אבזור
צילום: יואל שוורץ
 

התוצאה בחוץ

מלפנים העיצוב מאוד דומה לזה הקודם, וצריך עין חדה למדי כדי להבחין בשינויים. מאחור כאמור השינויים משמעותיים ובולטים, בעיקר כי הפנסים מעוצבים אחרת וביניהם יש פס תאורה מקשר. גם הפגושים ודלת תא המטען זכו למראה חדש וברוח הקו העדכני של קיה שהוצג ב-EV9 – רכב הפנאי החשמלי הגדול והחדש של קיה עם שבעה מושבים שצפוי להגיע לישראל ברבעון האחרון של השנה.

התוצאה הכללית כאמור לא שונה ממה שהיה קודם, וסלטוס משמר את המופע העיקרי שלו, קרבה לרכב שטח של ממש. הוא עושה זאת עם חזית זקופה, יחידות תאורה גדולות, קשתות מושחרות סביב בתי הגלגלים, דמוי מגני גחון מלפנים ומאחור וישבן קטום שעוד קיבל חיזוק אנכי במסגרת מתיחת הפנים. אלה מעניקים לו מופע חסון אף יותר, במיוחד מאחור, וזה נחתם עם מרווח גחון מכובד של 18.5 ס"מ. 

קיה סלטוס מתיחת פנים
צילום: יואל שוורץ
 

הביצוע בפנים

סביבת הנהג מעוצבת באופן אחר בגלל מארז מערך המולטימדיה ולוח המחוונים המשרה אווירה מתקדמת יותר. אבל פרט לצביר המסכים החדש, ולעדכון הקל בפאנל בקרת האקלים, השאר זהה. ועניין זה כולל חומרים בעלי איכות מעורבת, כלומר היכן שמניחים את האצבעות, בהחלט נעים, מדופן ורך, ואילו בשאר המקומות הפלסטיק קשיח יותר למגע. אותה המשכיות כוללת גם את איכות ההרכבה הטובה, רמת הגימור ורשימת האבזור המכובדת.

קיה סלטוס סביבת נהג
צילום: יואל שוורץ

במערך המולטימדיה גם ממשק חדש, אבל זה אינו טוב יותר. תגובותיו יחסית איטיות, הוא כולל גם מספר פונקציות לא ברורות, ופונקציות אחרות משתלטות על הסאונד, כמו ההפעלה האוטומטית והמתחדשת לצלילי הרוגע המוטמעים במערכת. בנוסף, לא תמיד נוח לצאת מאנדרואיד אוטו חזרה לממשק הרגיל.

קיה סלטוס מסך מולטימדיה
צילום: יואל שוורץ

מעבר לכך, כל השאר דומה למה שהיה לפני מתיחת הפנים. מושב הנהג יחסית קצר, שטוח מאוד עם תמיכה סבירה לגב וירכיים. לא לכולם הוא היה נוח לאורך זמן. המושבים האחוריים נוחים יותר וכמו בדלתות הקדמיות גם שם גם נמצא דיפון נעים. פריט שלא תמיד אופייני לדגמים בסגמנט. בכל הנוגע למרחב, יש ממנו המון ולכל כיוון, גם מלפנים ובעיקר מאחור.

קיה סלטוס מרחב מאחור
צילום: יואל שוורץ

תא המטען גדול (468 ליטר), ומציע רצפה בשני גבהים, וגלגל חלופי שלא בגודל מלא.

קיה סלטוס תא מטען
צילום: יואל שוורץ
 

הדרך לביצועים

כאמור אין שינוי ביחידת הכוח, זה אותו מנוע בנזין-אטמוספרי בנפח 2.0 ליטר המייצר 149 כ"ס ב-6200 סל"ד ו-18.3 קג"מ ב-4500 סל"ד, אותה תיבת הילוכים אוטומטית-רציפה ואותה הנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-9.3 שניות ועד ל-190 קמ"ש.

סלטוס מספק ביצועים יותר מסבירים. הוא אמנם זריז פחות ממתחריו עם מנועי הטורבו, אבל מצד שני הם מוגשים לנהג בצורה לינארית ובאופן נעים ומעודן. 

תיבת ההילוכים הרציפה יעילה ומדמה בפעולתה תיבה אוטומטית-פלנטרית עם "כאילו" החלפת הילוכים. אופי פעולה זה עוזר לשמור על טון רגוע בתא הנוסעים, ומנגד לא פוגע ביתרון הבסיסי של תיבה רציפה: שילוב אופטימלי של ההילוך ביחס לקצב הנסיעה תוך שמירה על צריכת דלק נמוכה. אנחנו מדדנו 12 ק"מ/ל' בממוצע, נתון טוב לאור התוואי וקצב הנסיעה.

קיה סלטוס ביצועים
צילום: יואל שוורץ
 

איכויות הנסיעה

וכן, אין שינויים גם בכיול המתלים – וטוב שכך, כי זה היה מוצלח גם לפני החידוש. רק שברים גדולים או תיקונים חדים במיוחד מצליחים לחדור אל תא הנוסעים, ובכל השאר סלטוס מטפל מצוין. זה גם המצב בנסיעת שבילים, כאשר אבנים וחריצי מים מסוננים כראוי. בידוד רעש המנוע מצוין, זה של הרוח טוב ושל הצמיגים סביר, כך שאיכות הנסיעה שסלטוס מעניק היא טובה מאוד. 

בכל הנוגע ליכולות דינמית – כמקודם: יכולת טובה, אחיזה סבירה, הגה חד בעל משקל טוב, ומערך בלימה שממש בסדר. תלונה יחידה נוגעת לרגישות מסוימת לרוחות צד. 

קיה סלטוס איכות נסיעה
צילום: יואל שוורץ
 

הרכב והתמורה

סלטוס שאחרי מתיחת הפנים מציע עיצוב מעט מעודכן יותר, מפרט משודרג במעט, ועל השאר שומר באדיקות. זה לא בהכרח רע, כי הבסיס מוצלח למדי. הוא מרווח, מאובזר, נוח, ומספק ביצועים סבירים. לחובתו איכות חומרים שאינה בקו הראשון עם ראשי הקבוצה, וצריכת דלק סבירה, פחות מזאת של מתחרים אחדים.

מחיר הדגם המחודש התייקר ב-8000 ו-10,000 שקלים בהתאמה, וסה"כ התיישר עם מרבית המתחרים, אבל לא כולם העלו מחיר בפער שכזה וגם יש מתחרים חדשים, שברולט טרקאס למשל, שמציע יתרונות אחרים במחיר נמוך יותר. סלטוס עדיין מציע עסקה טובה, אבל היא מעט פחות מאשר קודם.

קיה סלטוס סיכום מבחן דרכים
צילום: יואל שוורץ